Türk Ve Rum Müzakere Stratejileri Karşılaştırıldığında

İngiliz Yüksek Komisyonu “zor seçimler ve önümüzdeki ödün” tahminleri BM Konuşmaları başarılı olmak, ve Genel Sekreter Guterres hazırladığı son raporda Rum tıkanıklığı söz başarısız olursa gelince, eski KKTC Başmüzakereci Ergün Olgun uzlaşma fazla gerekli olabilir diyor başarı ve BM kendisi sorunun bir parçası olduğunu söyledi.

Biçimsel Kıbrıs müzakerelerinin elli yaşındaki destan Üzeri Rum tarafı sürekli kendi sonuçlarını gerçekleştiren Kıbrıslı Türk sonuçlara ve endişeleri az veya hiç endişe gösterme amaçlı bir hakim stratejisi izlemektedir. Tek taraflılığı, sindirme, cezalandırma ve tehditler bu stratejinin özellikleridir. Bu özellikler davranış ve yönüyle Rum tarafının eylemleri görülebilir.

Aralık 1963 yılında iktidar onların anayasaya ve şiddetli nöbet beri Rum tarafı başarıyla istihdam etti taktik aynı anda yeniden Kıbrıs Türk hamle bloke ederek onun avantajını devam ettirirken, 'Kıbrıs hükümeti' olarak statüsünü ve meşruluğunu korumak için tasarlanmıştır adada siyasi dengeyi kurmak. Hükümetin koltuğun ödenek uyumunu zorlamak için Kıbrıslı Türk karşı devlet gücünü ve kaynaklarını kullanmaya olanak tanıdı veya bir siyasi sonuçlanması yönündeki şartlarına uyulmaması nedeniyle ceza olarak.

'Hükümetin koltuğun Rum ödenek onları uyumu zorlamak için Kıbrıslı Türk karşı devlet gücünü ve kaynaklarını kullanmaya olanak sağlamıştır'

Başka bir taktik Kıbrıslı Türk ve Türkiye'yi hem hareketsiz kılmak için “koşulluluk” oluşturulması olmuştur. Bu taktik sayesinde Rum tarafı onlar tasvip siyasi çözüme Kıbrıslı Türk doğasında politik ve hatta temel insan haklarını bağlayan başardı. Bu olmadan, onların eski siyasi ortakları devam eden uluslararası izolasyon ve ambargolara mahkum edilirler.

Yunan ve Rum diplomasisi başta AB çevrelerinde başarılı olmuştur. Sadece onlar Güney Kıbrıs'ın tek taraflı uygulamaya dayalı bütün adanın yasadışı üyeliğini güvence altına var, ama onlar da Kıbrıs konusunda (kendi lehine) ilerleme Türkiye'nin AB üyelik süreci koşullu yaptık.

Yine, onların rakip stratejisinin bir parçası olarak, Rum tarafı resmen bunları engelleyecek engelleri kaldırmak için gösterdiği çabayı Garanti ve İttifak Anlaşmalarını iptal etmek 19 Şubat 1964 (1974 Türkiye'nin müdahalesi önce tam on yıl) beri çalışıyor adanın tek ustaları olmaktan.

Güçsüz hale getirilmek amacıyla, Rum tarafı da Türkiye'de, iktidar onların ana kaynağından bunları mesafe için ellerinden geleni yaparken, bir Batna (a Anlaşmalı Anlaşmasına İyi Alternatif), Türk Türkleri mahrum çalışıyor.

Onların adına, Kıbrıs Türk tarafı onların işaret olarak BM destekli Kıbrıs Görüşmelerine destekleyecek siyasi eşitlik, iki toplumluluk ve iki bölgelilik temel kriterleri alarak ilkeli bir müzakere stratejisi izlemektedir. Kısmen Bu sorun çözme yaklaşımı Rum tarafının siyasi ve ekonomik gücünü dengelemeyi hedeflemektedir.

'Kıbrıs Türk tarafı onların işaret olarak BM destekli Kıbrıs Görüşmeleri destekleyecek siyasi eşitlik, iki toplumluluk & iki bölgelilik temel kriterleri alarak ilkeli bir müzakere stratejisi izlemektedir'

Bu strateji adadaki siyasi dengeyi yeniden kurulmasında tamamen başarılı olmamıştır rağmen, Kıbrıslı Türk siyasi eşitlik, iki toplumluluk ve iki bölgelilik ilkelerini savunmak başarmış ve böylece kısmen en azından siyasi anlamda, risk içerirler Rum hakimiyetinin.

1974 Türk müdahalesi sayesinde Kıbrıs Türk tarafı da Rum siyaset ulaşamayacağı, Kuzey Kıbrıs'ta kendi bölgesel temelli idareyi elde kurma başarılı olmuştur. Kıbrıslı Türk bir çoğunluğu gelecekteki olası bir anlaşmada politik ve hukuki güvenceler yalnız hakimiyeti Rum tarafının sürekli şekilde aranması caydırmak için yeterli olmayacak biliyoruz ve bu sadece teminat 1960 sistemi kanıtlanmış bir caydırıcı olduğunu.

İleriye dönük bir adanın iki halk arasındaki kazan-kazan işbirliği ve ortak yaşamı kolaylaştıracak sürdürülebilir bir sonuç ortaya çıkabilir, bu müzakere stratejilerinin hangi soran duramazsın ve hangi istikrar ihtiyaçlarına hizmet edecek.

Bu objektif baktığımızda, siyasi olarak eşit iki toplumun istikrar, işbirliği ve birlikte yaşama bugüne kadar Rum tarafına uyguladığı rekabet eden / hakim stratejisi ile gerçekleştirilmesi mümkün değildir hiç şüphe yoktur.

Bu görünüm ve strateji kısa ya da orta vadede değiştirilebilir mi? Şüphelerim var.

Uluslararası toplumu, özellikle de BM Has, bu inatçı sorunun bir parçası haline? Evet, sahipler. 1964 yılında Kıbrıs'ın iki toplumlu Cumhuriyeti'nin kaçırma meşrulaştırarak ve Yunan güçlendirerek (Mart 1964 4 kötü ifadeli BM Güvenlik Konseyi Kararının 186 yılında, yani sehven 'Kıbrıs hükümeti' olarak Rum tarafına anılacaktır) doğal olarak kurucu, siyasi açıdan eşit Kıbrıs Türk tarafının pahasına Rum tarafı, Birleşmiş Milletler betonda sorunu yaratmak ve siyasi bir olanaksızlığı eşittir arasında yeni iki toplumlu ortaklık yapılarak hayata geçirilmesidir etkin bir etmiştir.

'Müzakere masasına ait kısırlık göz önüne alındığında, Kıbrıs Türk tarafı ve Türkiye'nin düşünmek ve son 54 yılda bir tuzak olan kutunun dışında hareket etmek zorunda kalacak'

Peki, nerede geleceği yalan geliyor? Müzakere masasına ait kısırlık göz önüne alındığında, Kıbrıs Türk tarafı ve Türkiye'nin düşünmek ve son elli dört yıldır sıkışıp edilmiş kutunun dışında hareket etmek zorunda kalacaklardır. Bu değişimin hızlandırılmasına ve birlikte bölgesel güvenlik ve istikrar ihtiyaçları olan bir yerleşime yeni yollar açabilir.


M. Ergün Olgun 
Eski KKTC Başmüzakereci 

Sayfamızı Paylaşın:

Etiketler:

Sayfa Yorumları (0 )
  • ...

Yorum Ekleyin